Автомобіль під час свого руху витримує різноманітні навантаження, основна частина яких припадає на підвіску. Однак, під час роботи підвіски (на стиск) утворюються коливання, які розгойдують кузов авто, а це призводить до короткочасної втрати контакту колеса з дорожнім покриттям, таким чином призводить до втрати контролю над автотранспортом, щоб уникнути цих коливань і знизити інерцію в пружинних елементах, у конструкцію підвіски включили амортизатори.
Амортизатор є однією зі складових частин підвіски автомобіля, забезпечує безпечну та комфортну їзду дорогою.
Амортизатор у машині захищає її під час руху від надмірних навантажень та вібрацій, які спричинені нерівностями дороги, а також забезпечує стійке з'єднання колеса з дорогою, запобігає втраті контролю над транспортним засобом.
У сучасному автомобілі слова стійки та амортизатори стали тотожні, але слід розуміти різницю між ними. Стійка - це вузол автомобіля, що містить у собі сам амортизатор і відповідає за такий функціонал як: утримання ваги автомобіля (є опорою пружини), забезпечення правильного розташування колеса щодо кузова, передача тягового (горизонтального) зусилля від коліс на кузов.
Конструкція амортизатора - це циліндр з металу, в якому рухається поршень, який при стисненні робочого середовища (масло/газ), сповільнюється і таким чином гасить коливання.
Пропонуємо ознайомитись із фактами про амортизатори в авто, які допоможуть правильно підібрати потрібний саме Вам.
Факт 1. Що потрібно знати про автомобільні амортизатори?
Навіть серед досвідчених водіїв мало хто знає, що якщо передні амортизатори зношені більше 50%, то це призводить до продовження гальмівної колії, навіть за швидкості 60 км/год, плюс довготривала експлуатація амортизаторів зі зношеністю 50-60% призводить до пошкодження інших деталей підвіски.
Висновок: Стійка амортизатора повинна перевірятися на справність, це допоможе вберегти Вас та Вашу машину від неприємних ситуацій.
Факт 2. Як зрозуміти справні амортизатори на авто?
Коли амортизатори справні, то під час руху в машині Ви не відчуватимете трясіння, вібрацій, зайвого шуму. Амортизатори, які вимагають заміни, під час їзди створюють проблеми з плавністю ходу, гальмуванням, проходженням поворотів, підйомів та спусків, тобто всі речі, які можуть призвести до аварії внаслідок прослизання коліс.
Достатньо візуально оглянути стійки амортизаторів на наявність зайвої маслянистої рідини на їхньому корпусі, якщо вона є, то це перша ознака, що Вам потрібно звернутися до майстра. Ще можна похитати інтенсивно автомобіль по черзі за кожен його кут, натисніть на крило три-чотири рази, після цього кузов авто повинен зробити лише один зворотний рух у колишній стан. Якщо машина хитається довше і чутно стукіт, то в такому випадку, амортизатор проблемний, отже, потребує заміни.
Факт 3. Критерії поділу амортизаторів.
Якщо дуже умовно та спрощено, то амортизатори ділять на види за такими критеріями як конструкція, робоча речовина, регулювання, місцезнаходження у підвісці.
• Конструкція: однотрубний та двотрубний;
• Робоче середовище: олія (гідравлічні), газ та олія (гідропневматичні);
• регулювання: без регулювання, ручне регулювання, автоматизоване;
• Розташування: передні або задні, ліві та праві.
Факт 4. Двотрубний амортизатор переваги та недоліки.
Поділяються на підвиди в залежності від того, якою робочою речовиною вони заповнені:
• масляні якщо всередині як робоча речовина використовується масло і повітрі;
• газомасляні якщо робочою речовиною є олія та газ (як правило азот).
Двотрубні амортизатори сконструйовані з двох циліндричних труб, розташованих один в одному. У малому циліндрі знаходиться масло та поршень. Поршень з'єднаний із важелем підвіски штока. Зовнішній циліндр частково заповнений повітрям/газом та виконує роль компенсаційного резервуара. У нього перетікає рідина, що витісняється штоком.
Переваги: невелика вартість, малі розміри, ефективна робота у найпростіших умовах.
Недоліки: має складнощі з охолодженням.
Факт 5. Однотрубні (газові) переваги та недоліки.
Однотрубний або інша назва газовий амортизатор складається з одного циліндра, в якому розташовується масло і газ (азот), розділені поршнем, він же регулює силу стиснення, розтягування. Такого типу конструкція, завдяки своїй тонкій конфігурації поршня, значно складніше ніж двотрубна.
Переваги: швидкість реакції висока, найкращі охолодження циліндра.
Недоліки: менш стійкий до механічних пошкоджень.
Факт 6. Гідравлічні амортизатори або ще відомі як олійні.
Амортизатори, які всередині заповнені маслом і повітрям, мають двотрубну конструкцію.
Переваги: доступна вартість, невеликі габарити, результативність у нескладних умовах експлуатації, стійкість до пошкоджень механічного характеру.
Недоліки: перегрів, внаслідок подвійних стінок у конструкції, де масло стрімко нагрівається і не швидко остигає, аерація (масло і повітря в процесі роботи змішуються і створюють піну, фізичні властивості, якою призводять до легшого стиснення). На проблемних дорогах при великій швидкості є ризик закипання олії.
Факт 7. Гідропневматичні (газомасляні).
Комбіновані (інші назви гідропневматичні, газомасляні) амортизатори мають двотрубну конструкцію, зовнішній циліндр заповнений під тиском газом (азот). Азот завдяки своїм фізичним властивостям (газ стискається на противагу маслу) підтримує поршень під пружинному стані. При малих коливаннях амортизатори включаються, не перенаправляючи масло з внутрішнього циліндра в зовнішній.
Переваги: висока ефективність, невеликі розміри, завдяки азоту немає спінювання олії, стійкий до зовнішніх механічних пошкоджень.
Недоліки: азот має властивість випаровуватися, а це призводить до того, що циліндр може залишитися без газового наповнення.
Факт 8. Показники амортизаторів.
Серед автомобілістів небезпідставно стало популярно максимально захистити свою машину від зовнішніх пошкоджень, щоб вона якомога довше зберігала привабливий вигляд, одним з таких варіантів захисту є спеціальна плівка на кузов авто. Хочеться звернути увагу, що захистом для всіх деталей автомобіля без перебільшення є амортизатори. На жаль, деякі водії не завжди розуміють яку важливу роль відіграють амортизатори в житті автомобіля, адже вони безпосередньо впливають на те, як довго прослужить Вам машина в справному технічному стані, адже амортизатори, що добре працюють, — це менший знос шин, гальмівних колодок, без проблемна підвіска. , справні колеса і нарешті просто зручне та комфортне керування автомобілем.
Факт 9. Який вибрати амортизатор?
Більшість амортизаторів створюються спеціально під певну марку та модель автомобіля. Головне, щоб вони підходили під Ваш автомобіль за технічними характеристиками, забезпечували необхідну керованість машиною та зчеплення у критичних режимах. Вибираючи слід орієнтуватися на власні уподобання та стиль Вашої їзди – гідравлічні підійдуть для поганих доріг та людей, які цінують комфорт, газові жорсткіші та підійдуть для тих, хто любить агресивну їзду та різкі маневри.
Пам'ятайте, встановлюються амортизатори одного виду, комбінування різних видів тут буде не доречним і може призвести до несправності машини.
Факт 10. Правильна заміна амортизаторів.
Важливо пам'ятати і знати, що амортизатори змінюють тільки парами, так рекомендують виробники запчастин підвіски та амортизаційних стійок і так радить надходити здоровий глузд і закони фізики. Пояснення дуже просте, якщо з одного боку авто встановлено старий амортизатор, а з іншого буде поставлено новий, то під час руху автомобіль стане креном, більша частина навантаження припаде на нову стійку і вона вийде досить швидко. Крім того, при такій заміні поведінка машини при маневрах, різкому гальмуванні стає зовсім непередбачуваною і може створити аварійну ситуацію.
А ще слід враховувати, що жодна компанія з виробництва амортизаторів не дасть Вам жодних гарантій на стійку, якщо заміну буде проведено лише одного амортизатора, а не пари.
Справні амортизатори - це безпечне пересування Вас та Вашої машини.